Referenser och tack!: De flesta av GeoGebrakonstruktionerna nedan är gjorda av visuell matematik som drivs av Svetlana och Anders. |
1.1 Repetition av räkneregler
Positiva tal - räkneordning och räknesätt (sid 10-12)
Beskrivning/ Instruktioner | Heltalsaddition på tallinjen: Variera det röda och det blå heltalets storlek genom att dra i respektive glidare. Notera att att addition av ett negativt tal flyttar summan åt vänster på tallinjen och tvärtom för ett positivt tal. |
Övningsuppgifter sidan 50 | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
301 | 302 | 303 | 304 | 305 | 306 | 307 | 308 | 309 | 310 |
311 | 312 | 313 | 314 | 315 | 316 | 317 |
Primtal - delbarhet och faktorisering (sid 13-15)
Beskrivning/ Instruktioner | Primtalsfaktorisering: Bryt ner heltalen i uppgifterna i sina minsta beståndsdelar, dvs. i sina primfaktorer. |
Övningsuppgifter sidan 50 | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
301 | 302 | 303 | 304 | 305 | 306 | 307 | 308 | 309 | 310 |
311 | 312 | 313 | 314 | 315 | 316 | 317 |
Negativa tal (sid 16-19)
Beskrivning/ Instruktioner | Negativa tal: Träning på prioriteringsreglerna vid multiplikation av negativa tal. |
Övningsuppgifter sidan 50 | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
301 | 302 | 303 | 304 | 305 | 306 | 307 | 308 | 309 | 310 |
311 | 312 | 313 | 314 | 315 | 316 | 317 |
1.2 Rationella och reella tal
Bråkbegreppet (sid 20-22)
Beskrivning/ Instruktioner | Addition av bråk: Övningar på att förstå varför bråken behöver ha samma/gemensam nämnare innan additionen (eller subtraktionen) kan utföras. Skriv in vilka bråk du vill addera, klicka sedan på "ADD" och därefter på "+" "-" och leta dig fram till den gemensamma nämnaren. (Det finns en begränsning i konstruktionen och det är att bråken kan maximalt förlängas med en faktor 9. Så försöker du addera exempelvis 11:delar med 13:delar så klaras detta inte av!) |
Övningsuppgifter sidan 50 | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
301 | 302 | 303 | 304 | 305 | 306 | 307 | 308 | 309 | 310 |
311 | 312 | 313 | 314 | 315 | 316 | 317 |
Räkna med bråk (sid 23-26)
Beskrivning/ Instruktioner | Förkorta bråk: Förkorta bråken så långt det går. Det gör du genom att dela upp täljare och nämnare i primfaktorer och därefter dividera bort de gemensamma faktorerna. Skriv in ditt svar och klicka på return/enter. |
Beskrivning/ Instruktioner | Förlängning av bråk: Om nämnaren är 3 gånger så stor så behöver du göra täljaren 3 gånger så stor. Detta kallas att förlänga bråket och är då motsatsen till att förkorta ett bråk. Skriv in ditt svar och klicka på return/enter. |
Beskrivning/ Instruktioner | Diverse bråkräkning: Det finns tre olika träningslägen, dra i glidaren för att välja mellan 1) Enbart addition och subtraktion. 2) Enbart multiplikation och division. 3) Blandat. Skriv in ditt svar och klickan på return/enter. Vill du ha hjälp klicka på "Hur gör man?" |
Beskrivning/ Instruktioner | Bråkform/blandad form: Grafisk jämförelse mellan bråkform och blandad form vid representation av bråktal. Klicka på "+" och "-" för att förändra täljarens respektive nämnarens värden. |
Beskrivning/ Instruktioner | Bråkmultiplikation: Mer träning på bråkmultiplikation. Skriv in ditt svar och klicka på return/enter. Vill du ha hjälp och få se stegen i uträkningarna så klicka upprepade gånger på "Tips!" |
Beskrivning/ Instruktioner | Bråkdivision: Mer träning på bråkdivision. Skriv in ditt svar och klicka på return/enter. Vill du ha hjälp och få se stegen i uträkningarna så klicka upprepade gånger på "Tips!" |
Övningsuppgifter sidan 50 | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
301 | 302 | 303 | 304 | 305 | 306 | 307 | 308 | 309 | 310 |
311 | 312 | 313 | 314 | 315 | 316 | 317 |
Tal i decimalform (sid 27-29)
Övningsuppgifter sidan 50 | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
301 | 302 | 303 | 304 | 305 | 306 | 307 | 308 | 309 | 310 |
311 | 312 | 313 | 314 | 315 | 316 | 317 |
Avrundning och gällande siffror (30-31)
Beskrivning/ Instruktioner | Avrundning: Skriv in ditt svar och klicka på return/enter. |
Beskrivning/ Instruktioner | Gällande siffror: 12 frågor, klicka på den eller de svar som du tycker är korrekt och därefter på "next" för nästa fråga. |
Övningsuppgifter sidan 50 | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
301 | 302 | 303 | 304 | 305 | 306 | 307 | 308 | 309 | 310 |
311 | 312 | 313 | 314 | 315 | 316 | 317 |
Kvadratrötter (sid 32-33)
1.3 Tal i potensform
Positiva heltalsexponenter (34-35)
Negativa heltalsexponenter och exponenten noll (sid 36-37)
Beskrivning/ Instruktioner | Potensräkning: Olika typer av uppgifter på potensräkning som du får lösa på eget papper, men du kan få se både svar och lösning till de olika uppgifterna. Ibland dyker här upp lite ?-tecken på konstiga ställen har jag märkt. Men i övrigt utmärkt träning på hantering av potensräkning. |
Övningsuppgifter sidan 50 | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
301 | 302 | 303 | 304 | 305 | 306 | 307 | 308 | 309 | 310 |
311 | 312 | 313 | 314 | 315 | 316 | 317 |
Grundpotensform (sid 38-39)
Beskrivning/ Instruktioner | Grundpotensform till vanligt tal och tvärtom: Skriv in ditt svar och klicka på return/enter. |
Övningsuppgifter sidan 50 | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
301 | 302 | 303 | 304 | 305 | 306 | 307 | 308 | 309 | 310 |
311 | 312 | 313 | 314 | 315 | 316 | 317 |
Prefix (40-41)
Beskrivning/ Instruktioner | Prefix: Övningar på att använda prefix. Skriv ner dina svar på ett papper eller bara tänk ut svret i huvudet. Klicka på "visa svar" när du tycker att du klurat ut det. Två nivåer finns som du justerar med glidaren. |
Övningsuppgifter sidan 50 | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
301 | 302 | 303 | 304 | 305 | 306 | 307 | 308 | 309 | 310 |
311 | 312 | 313 | 314 | 315 | 316 | 317 |
Talsystem med olika baser (sid 44-46)
Beskrivning/ Instruktioner | Omvandling mellan baser: Skriv ner dina svar på ett papper eller bara tänk ut svret i huvudet. Klicka på "Visa svaret" när du tycker att du klurat ut det. |