1.1 Repetition av algebra och funktioner
Räkna med algebraiska uttryck (sid 8-10)
Inget nytt, enbart repetition av räkningar som vi tränat på i förra kursen ma1c.
Övningsuppgifter sidan 10 | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1103 | 1104 | 1105 | 1106 | 1107 | 1108 | 1109 | 1110 | 1111 |
Ekvationer och omskrivning av formler (sid11-13)
Repetition av de viktiga ekvationsbegreppet och de algebraiska regler som är nödvändiga.
Övningsuppgifter sidan 13 | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1115 | 1116 | 1117 | 1118 | 1119 | 1120 | 1121 | 1122 | 1123 | 1124 |
1125 | 1126 | 1127 | 1128 | 1129 | 1130 | 1131 | 1132 | 1133 | 1134 |
Funktionsbegreppet (sid 14-17)
Funktionsbegreppet är helt centralt i den så kallade matematiska analysen och i princip i alla andra delar av matematiken också för den delen.
Övningsuppgifter sidan 17 | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1139 | 1140 | 1141 | 1142 | 1143 | 1144 | 1145 | 1146 | 1147 | 1148 |
1149 | 1150 | 1151 | 1152 | 1153 |
1.2 Räta linjens ekvation
Inledning (sid 20-22)
Räta linjens ekvation har följande generella utseende
$y=kx+m$
där talet $k$ är riktiningskoefficienten och $m$ är skärningspunkten med $y$-axeln.
Övningsuppgifter sidan 22 | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1203 | 1204 | 1205 | 1206 | 1207 | 1208 | 1209 | 1210 | 1211 | 1212 |
1213 | 1214 | 1215 |
En formel för linjens lutning (sid 23-26)
Kort om hur lutningen eller $k$-värdet beräknas för en rät linje.
Övningsuppgifter sidan 25-26 | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1218 | 1219 | 1220 | 1221 | 1222 | 1223 | 1224 | 1225 | 1226 | 1227 |
1228 | 1229 | 1230 | 1231 | 1232 | 1233 |
Parallella och vinkelräta linjer (sid 28)
Två linjer är parallella om de har samma lutning ($k$-värde), vilket är rätt uppenbart. Det är lite klurigare att övertyga sig om att produkten av $k$-värdena för två vinkelräta linjer alltid ger resultatet $-1$
$k_1\cdot k_2=-1$
Övningsuppgifter sidan 28 | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1235 | 1236 | 1237 | 1238 | 1239 | 1240 |
$k$-form och enpunktsform (sid 29-31)
Eftersom mängder kan ses som påsar med element i kan man tänka sig att representera dem grafiskt som "plana påsar". Man ritar helt enkelt en mängd som en cirkel (eller annan sluten kurva) och tänker sig att elementen ligger inuti cirkel. Ett finare namn för dessa cirklar är Venndiagram (efter John Venn). Ritar man lämpligt kan man illustrera snitt, unioner, komplement etc.
Övningsuppgifter sidan 30 | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1244 | 1245 | 1246 | 1247 | 1248 | 1249 | 1250 | 1251 | 1252 | 1253 |
1254 | 1255 | 1256 | 1257 | 1258 |
Linjära modeller (sid 33-35)
Eftersom mängder kan ses som påsar med element i kan man tänka sig att representera dem grafiskt som "plana påsar". Man ritar helt enkelt en mängd som en cirkel (eller annan sluten kurva) och tänker sig att elementen ligger inuti cirkel. Ett finare namn för dessa cirklar är Venndiagram (efter John Venn). Ritar man lämpligt kan man illustrera snitt, unioner, komplement etc.
Övningsuppgifter sidan 34 | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1261 | 1262 | 1263 | 1264 | 1265 | 1266 | 1267 | 1268 | 1269 | 1270 |
1271 | 1272 | 1273 | 1274 |
Mer om räta linjer (sid 38-40)
Eftersom mängder kan ses som påsar med element i kan man tänka sig att representera dem grafiskt som "plana påsar". Man ritar helt enkelt en mängd som en cirkel (eller annan sluten kurva) och tänker sig att elementen ligger inuti cirkel. Ett finare namn för dessa cirklar är Venndiagram (efter John Venn). Ritar man lämpligt kan man illustrera snitt, unioner, komplement etc.
Övningsuppgifter sidan 40 | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1279 | 1280 | 1281 | 1282 | 1283 | 1284 | 1285 | 1286 | 1287 | 1288 |
1289 | 1290 | 1291 | 1292 | 1293 | 1294 |
Linjär anpassning (sid 41-42)
Eftersom mängder kan ses som påsar med element i kan man tänka sig att representera dem grafiskt som "plana påsar". Man ritar helt enkelt en mängd som en cirkel (eller annan sluten kurva) och tänker sig att elementen ligger inuti cirkel. Ett finare namn för dessa cirklar är Venndiagram (efter John Venn). Ritar man lämpligt kan man illustrera snitt, unioner, komplement etc.
Övningsuppgifter sidan 42 | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1296 | 1297 | 1298 | 1299 |
1.3 Linjära ekvationssystem
Inledning (46-49)
Ordet graf har två olika betydelser inom matematik. Det som ni är vana vid är en "grafisk bild" kopplad till en funktion, t.ex. grafen till $f(x)=x^2$. Här är det fråga om något helt annat, en graf är något som byggs upp av Hörn (eller noder) sammankopplade med Kanter. Man kan se en graf som ett sorts nätverk eller karta. Det klasssika problemet som anses ha givit upphov till grafteorin är problemet med Königsbergs broar som beskrivs på sida 46. Teorigenomgången i boken är långt ifrån fullständig, vilket naturligtvis inte heller är ett mål, men jag tänkte komlettera den lite grand här.
Övningsuppgifter sidan 48 | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1303 | 1304 | 1305 | 1306 |
Några klassiska problem (50-53)
Här handlar det om Hamiltoncykler, där det är fråga om att "åka" runt i en graf så att alla noder passeras en gång innan man är tillbaka där man startade. I 1312 ska man försöka finna Hamiltoncykler. Att visa att sådan finns är enkelt, rita den, men att visa att sådan inte finns kräver ett bättre argument än "jag kom inte på någon". I handelsresandes problem vill man, i en graf med viktade kanter, finna vägen med minsta kantsumma. För detta finns ingen riktigt bra algoritm (i alla fall har man inte kommit på någon) utan man nöjer sig med en s.k. girig algoritm där man varje gång väljer den bästa kanten. Konstruera gärna en graf där denna algoritm inte leder till optimal cykel.
Övningsuppgifter sidan 52 | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1308 | 1309 | 1310 | 1311 | 1312 | 1313 |
Träd (sid 54-55)
Detta är ett ganska marginellt avsnitt. Ni behöver känna till vad ett träd är och Kruskals algoritm, som man kan använda för att koppla ihop noder "på billigaste sätt". Varför algoritmen fungerar ingår inte i kursen.
Övningsuppgifter sidan 56 | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1315 | 1316 | 1317 | 1318 | 1319 |